In gesprek met vertrouwenspersonen Anjo en Anton: goed omgaan met ongewenst gedrag

 

In het kader van het kwartaalthema voor medewerkers proberen wij pestgedrag en ander ongewenst gedrag op de werkvloer zoveel mogelijk tegen te gaan. Hoe we dat doen? Door bewustwording te creëren bij onze medewerkers en hen duidelijk te maken wat wel en wat niet door de beugel kan. Komt het onverhoopt toch voor, dan moeten zij ergens terecht kunnen. Daarvoor hebben wij de onafhankelijke vertrouwenspersonen Anjo Pluijmers en Anton de Leeuw van CVP-plus ingeschakeld. Een kennismaking. 

 

Wat kunnen jullie voor onze medewerkers betekenen?

“In de meeste gevallen is er vooral behoefte aan een luisterend oor”, antwoordt Anjo. “Iemand die een frisse blik op de situatie werpt. Doordat mensen soms vastzitten in hun eigen emotie, kan er ‘tunnelvisie’ ontstaan, waardoor zij zelf de oplossing niet meer zien, al ligt die soms voor handen. Maar ook als situaties om meer actie vragen kunnen wij helpen. We geven tips, verwijzen mensen zo nodig door en kunnen bijvoorbeeld meegaan naar een moeilijk gesprek. Dit laatste alleen ter ondersteuning, wij nemen het gesprek niet over.”

 

Waarvoor kan men jullie benaderen?

Anton: “Dat is heel divers. Pestgedrag, (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, discriminatie, maar ook je niet gehoord voelen of bijvoorbeeld psychologische druk zoals tijdens Corona vaak werd ervaren, zijn allemaal situaties waarvoor men bij ons terecht kan. Arbeidsconflicten, CAO-aangelegenheden en situaties van dien aard horen niet bij ons thuis. Maar wij zeggen altijd: bij twijfel, neem contact met ons op. Hoort het niet bij ons als vertrouwenspersoon thuis, dan kunnen wij mensen in ieder geval in de juiste richting sturen of doorverwijzen.”

 

Medewerkers ervaren soms een drempel om jullie te benaderen. Hoe kunnen we die wegnemen?

“Door hen te laten weten dat de regie altijd bij henzelf ligt”, benadrukt Anjo. “Medewerkers mogen ons altijd bellen of mailen en tijdens het eerste gesprek kijken wij in alle vertrouwelijkheid samen naar wat er speelt. Wij streven er daarbij altijd naar binnen 24 uur (op werkdagen) met de persoon in contact te komen. Maar ook als er meer actie nodig is geldt: de medewerker is de ‘probleemeigenaar’, hij of zij beslist of er vervolgstappen worden genomen. We zijn oplossingsgericht, maar nemen de regie niet over.”

 

Worden medewerkers vaak emotioneel?

“Jazeker”, beaamt Anjo, “en logisch ook: vaak lopen medewerkers al even met een kwestie rond en het feit dat zij ons benaderen geeft wel aan dat het hen hoog zit. Emoties zijn dan niet meer dan logisch en wij laten hen dan ook altijd weten dat het helemaal niet erg is als zij moeten huilen tijdens een gesprek, het verhaal niet zonder trilstem kunnen vertellen of ‘in de vlekken schieten’. Niets menselijkers dan dat, we zijn geen robots!”

 

Kan iedereen jullie benaderen?

Anton: “Wij zijn er specifiek voor alle medewerkers, vrijwilligers, stagiaires en ZPP’ers die voor Stichting Eykenburg werken. Soms is er wat verwarring over of wij er ook voor cliënten en mantelzorgers zijn, maar dat is niet het geval. Voor hen heeft Stichting Eykenburg een andere regeling getroffen.”

 

Hoe zit het met de vertrouwelijkheid?

“Het woord ‘vertrouwen’ is zelfs terug te vinden in de naam van onze rol: vertrouwenspersoon. Dit houdt in dat wij situaties niet bespreken met de werkgever”, vertelt Anjo. “De medewerker beslist wat er wel en niet wordt gedeeld. Alleen wanneer wij vernemen dat er strafbare feiten zijn gepleegd, ja, dan moeten wij uiteraard aan de bel trekken. Gelukkig komen wij dit in ons werkveld maar zelden tegen”.

 

Anton vervolgt: “Wij leggen verantwoording aan de organisatie af in de vorm van een jaarverslag. Hierin worden situaties niet omschreven en wordt er alleen anoniem en in hoofdthema’s teruggekoppeld. Niets is dus herleidbaar naar personen. Zelfs bij de facturatie richting de organisatie houden wij rekening met de vertrouwelijkheid. Wij factureren niet per situatie, maar per kwartaal en anoniem, dus zonder namen of situaties te noemen.”

 

Waar vinden de gesprekken plaats?

Anjo: “Dat is eigenlijk een beetje wat de medewerker wil. Vaak vindt een gesprek telefonisch plaats. Maar ook een online gesprek via Zoom, Skype of MS Teams is een optie. Op die wijze is een gesprek vaak ook vrij snel tot stand te brengen. Uiteraard kunnen wij elkaar ook fysiek treffen, op de werklocatie of op een neutrale plek buiten het werkveld. Passend bij wat de persoon zelf wil en waar hij of zij zich prettig bij voelt.”

 

Wat willen jullie medewerkers nog meegeven?

“We kunnen iedereen natuurlijk ondersteunen en dat doen we graag, maar in de basis geldt dat medewerkers samen toch de fijne werkplek moeten maken”, concludeert Anjo. “De oplossing van veel problemen ligt op de werkvloer. Communiceer en blijf vooral ook niet te lang ergens mee rond lopen.

Veel problemen zijn als een badeendje. Je kunt het met alle kracht onder water proberen te verstoppen en doen alsof het er niet is, maar zodra je het loslaat of je aandacht verslapt even, dan plopt het gewoon weer boven water. Praat er dus over!” 

 

 

 

 

Back to top