Holi Phagwa viering staat centraal bij Stichting Eykenburg

Ook onze collega Chama Bishesar heeft goede herinneringen aan het vieren van Holi Phagwa. Chama, die tot haar 17e in Suriname heeft gewoond, vierde het daar uitbundig met haar familie. Haar vader maakte deel uit van een muziekgroep. Een rol die later door haar broer is overgenomen. Ze komt zelf uit het district Nickerie, maar “zoveel districten als dat er zijn in Suriname, zoveel verschillende invullingen van Holi Phagwa. Uiteraard hebben ze wel allemaal dezelfde oorsprong.”

 

Demonische Holika

“De oorsprong van het offerfeest en de Holika verbranding ligt in het verhaal van de demonische Holika. Zij was een zus van de kwade koning Hiranyakashipu die met behulp van een list haar neefje prins Prahalaad probeert te vermoorden. Zij stelt hem voor een vuuroffer te brengen aan Vishnu. Prahalad die zeer gelovig is, stemt hier mee in. Holika heeft een gave waardoor zij niet kan verbranden. Ze is er dus van overtuigd dat zij het zou overleven. Alleen, toen zij op de brandstapel zaten, gebeurde het tegenovergestelde. Holika verbrandde en Prahalad bleef in leven.

 

Ik zou eens een kijkje nemen bij de Holikaverbranding. Het is echt de moeite waard. 

 

Holi Phagwa is echt een feest met veel verschillende gezichten. We vieren de overwinning van het goede op het kwade, de lente die eraan komt en de betere oogst die het met zich meebrengt. Ook vieren we onze nieuwe toekomst. We gooien we al onze zonden, zorgen, pijn, verdriet, jaloezie en andere negatieve emoties in de brandstapel waar Holika symbolisch in wordt verbrand. Zo verlossen we ons van negatieve energieën en kunnen we ons leven met een schone lei beginnen. 

 

Eenheidsfeest

Ik zie het ook echt als een eenheidsfeest. Je viert het met een groep mensen of dit nu familie, vrienden, kennissen of vreemden zijn. Op de dag van Holi zijn we één. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen rangen, status, armoede, rijkdom, baas en werknemer. Het is echt het begin van een schone lei waarbij iedereen als gelijkgezinde wordt gezien. We lachen, zingen, dansen en bestrooien elkaar met gekleurd poeder. De kleuren symboliseren de varna’s van mensen. Varna betekent ‘kleur’ maar ook wel ‘aard’ in onze Hindoe filosofie. Met dit poeder drukken we symbolisch uit dat iedereen verschillende kleuren (geaardheden) heeft, maar toch gelijk is.



‘Door het poederen ziet iedereen er hetzelfde uit. Je kan geen onderscheid maken.’

 

Wijze les

Maar er is nog iets. Het leert ons ook dat het leven, net als het gekleurde poeder, vergankelijk is. Ooit vergaat ons leven, net als de kleur van het poeder. Al het materiële geluk dat we in dit leven krijgen, blijft hier achter terwijl spiritueel geluk altijd met je meegaat.”

Back to top